Nie ważne jakiego samochodu szukasz, bo... U nas go znajdziesz!


  • Podkategorie
  • Parametry
Podkategorie

Dopasuj parametry

Cena

Rok produkcji

Przebieg

Skrzynia biegów

Moc silnika

Pojemność silnika

Rodzaj paliwa

Filtr cząsteczek stałych

Napęd

Kolor nadwozia

Typ nadwozia

Liczba miejsc

Lokalizacja

Kraj pochodzenia

Stan

Historia samochodu

Inne

Zapisz filtry

zastava

- 2 ogłoszeń do 12.11.2017

zastava ogłoszenia

Samochody Zastava

Serbska (wcześniej jugosłowiańska) fabryka Zavodi Crvena Zastava założona przed II wojną światową w Kragujevacu początkowo produkowała sprzęt wojskowy, jednak niedługo później zaczęła wytwarzać samochody osobowe oraz ciężarowe. Zaczynano od wytwarzania samochodów licencyjnych marki Chevrolet, później amerykańskiego Willys Jeep, a następnie samochodów osobowych marki Fiat (Fiat 1400, Fiat 1900, Fiat Campagnola).


Marka Zastava ma swój początek w 1955 roku, kiedy to rozpoczęto produkcję Fiata 600 pod nazwą Zastava 600 (produkowany w latach 1955-1960 – dwudrzwiowy fastback). Model ten dopracowano i wyprodukowano w kolejnych wersjach jako Zastava 750 (popularnie zwaną „biedronką” lub „ficią” – produkowany w latach 1960-1985, silnik umieszczony z tyłu o mocy 25KM i maksymalnej prędkości 110km/h) i później Zastava 850 (ulepszona wersja 750, z silnikiem 32KM i maksymalnej prędkości 125km/h).


Z taśm produkcyjnych fabryki zjechał także czterodrzwiowy sedan Zastava 1300 będący licencyjną wersją Fiata 1300. Posiadał on 3 rożne silniki których moc odpowiednio wynosiła 54, 60 i 75 KM. Kolejny samochód to także wersja licencyjna Fiata 128 – Zastava 128, jugosłowiańska fabryka szybko jednak rozpoczęła pracę nad jego modyfikacją i zaproponowała model Zastava 101, gdzie znacząca różnica byłą widoczna głównie w nadwoziu, na bazie Fiata 128 powstał też kolejny model Yugo Skala 128. Zastava 101, znana też jako Zastava 1100, stał się sztandarowym samochodem jugosłowiańskiej fabryki na kolejne trzydzieści lat. Jego następcą był model Yugo Skala 101. Fabryka wyprodukowała także jugosłowiańską wersję polskiego Fiata 125p, oznaczonego jako Zastava 125pz. Był on montowany zgodnie z standardami polskimi w dwóch wersjach silnikowych, jeden o mocy 60KM, a drugi o mocy 75KM.


Kolejnym samochodem osobowym produkowanym przez Zavodi Crvena Zastava był Zastava Yugo Koral (na bazie Fiata 127), które produkowano w wielu wersjach. Jego produkcja rozpoczęła się w 1980 roku. Posiadał on silnik 0,9 l i mocy 45KM lub też 1,1 l mocy 60KM. Dostępna była również wersja z silnikiem 1,3 l i mocy 65KM. Zaprezentowano też model Zastava Yugo Florida. Jego produkcja rozpoczęła się w październiku 1988 roku a zakończyła 10 lat później w listopadzie 2008 roku. Florida w latach których była produkowana miała aż 5 różnych jednostek napędowych w zależności od okresu. Auto było też dostępne w 2 typach nadwozia – pierwszy jako 5 drzwiowy hatchback, a druga opcja to 2 drzwiowy pick-up.


Fabryka Zavodi Crvena Zastava wykorzystywała w pełni swoje zdolności produkcyjne, jednak w wyniku rozpadu Jugosławii i skutków wojny domowej (fabryka przestawiła się na produkcję broni, a potem ucierpiała w wyniku nalotów NATO), skala produkcji znacznie spadła. W 2008 roku włoski koncern Fiat wykupił 70% akcji Zastawy, przeprowadzono modernizację zakładów, powołano nowe przedsiębiorstwo Fiat Automobili Srbija, zakończono także produkcję samochodów Zastavy 10 (licencyjnej wersji Fiata Punto II), a także modeli Zastava Skala, Zastava Yugo Florida i Zastava Yugo Koral. Tym samym zakończono historię marki Zastava.


Pytania? Zadzwoń do nas już teraz +48 555 888 777
lub wyślij e-mail na kontakt@Samochodyio.pl

Kontakt